søndag den 2. oktober 2011

"Anmeldelse" = Anbefaling

Jeg har en aftale med mig selv, jeg vil læse alle de biblioteksbøger jeg har herhjemme færdige, eller opgive dem. Efter det har jeg en must-read liste liggende på computeren jeg vil begynde på - og den bliver hele tiden udviddet.
I morges blev jeg færdig med et tyvstart på listen, Vindens navn, hedder den. Det var menningen at jeg ville skrive en anmeldelse af den, men, tja, det bliver en anbefaling. Jeg har lidt svært ved at finde fejl.

Vindens navn er en fantasy, men jeg kan ikke lide at kalde den det, selvom det er det den er. Fantasy virker for.. for nedværdigende, tror jeg. Det er et virkelig fedt univers, jeg er vild med det, selvom det med hvordan de forskellige lande hænger sammen er lidt forvirrende.
Hovedpersonen, Kvothe, er jeg også virkelig vild med! Hans baggrund i gøglertruppen og fortællerstemmen er ret fed. Rammen om historien er også fantastisk, eneste minus er at han husker en anelse for godt, selvom han bliver beskrevet virkelig intelligent og med god hukommelse.
En anden god ting er også den måde magien bliver beskrevet, som noget videnskabeligt. Og hvis din hjerne er for svag, mister du forstanden.
Alt i alt - læs den hvis du er til fantasy.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar